NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هَارُونُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ حَدَّثَنَا
ابْنُ أَبِي
فُدَيْكٍ
عَنْ الضَّحَّاكِ
يَعْنِي
ابْنَ
عُثْمَانَ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّهَا
قَالَتْ
أَرْسَلَ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ بِأُمِّ
سَلَمَةَ
لَيْلَةَ
النَّحْرِ
فَرَمَتْ
الْجَمْرَةَ
قَبْلَ
الْفَجْرِ
ثُمَّ مَضَتْ
فَأَفَاضَتْ
وَكَانَ
ذَلِكَ الْيَوْمُ
الْيَوْمَ
الَّذِي
يَكُونُ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
تَعْنِي
عِنْدَهَا
Âişe (r.anha) dan;
demiştir ki:
Nebi (S.A.V.) Kurban
(bayramında) geceleyin Ümmü Seleme'yi (Müzdelife'den Minâ'ya) gönderdi de (Ümmü
Selme) fecirden önce (Akabe Cemresine) taş(lar)ı attı, sonra (Mekke'ye) gidip
ifâza tavafını yaptı. O gün Resûlullah (S.A.V.)'in Ümmü Seleme'nin yanında
olacağı (nöbet) gün(ü) idi.
İzah:
Nesai, menasik
Bu hadis "Bayram
günü fecir doğmadan önce Akabe Cemresine taş atılabilir" diyen Şafiî
ulemâsının delilidir. İmam Ahmed'in meşhur olan görüşü de budur. Sözü geçen imamlara
göre bu görüşün aksini ifâde eden 1940 ve 1941 numaralı hadis-i şerifler bayram
günü fecr doğmadan önce cemreleri atmanın caiz olmadığını değil, bu cemreleri
güneş doğduktan sonra atmanın müstehab. olduğunu ifâde etmektedirler.
İmam Mâlik ile Hanefî
ulemâsına göre ise, bayram günü güneş doğmadan önce Akabe Cemresine taş atmak,
hacıların develerini gütmekle görevli kimselerin dışında hiç bir kimse için
caiz değildir. Çünkü İbn Ab-bâs'dan rivayet edilen bir hadiste ifâde edildiğine
göre; "Nebi (S.A.V.) ailelerine ve hacıların eşyalarım taşıyan kimselere
sabahleyin alaca karanlıkta Minâ'ya gitmelerini fakat güneş doğmadan taşları
atmamalarını emretmiştir."[Tahavî, Şerhü meâni'l-âsâr II, 216; Beyhaki,
es-Siinenü'l-Kübrâ, V, 132.] Nitekim İbn Ömer (r.a.)'den rivayet edilen bir
hadiste de; "Nebi (S.A.V.) cemreleri geceleyin atmaları için deye
çobanlarına izin verdi"[Mecmeu'z-zevâid, III, 260.] denilmektedir.
Cemrelerin güneş
doğmadan atılabileceği görüşünde olan ilim adamlarına göre de bayram günü Minâ'da
fecr doğmadan önce cemreleri atmayı yasaklayan hadisler o gün cemreleri güneş
doğmadan önce atmanın caiz olmadığını değil, onları güneş doğduktan sonra
atmanın müstehab olduğunu ifade eder. Yine sözü geçen ilim adamlarına göre
konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisindeki "Ümmü Seleme cemreleri fecrden
önce attı" sözüyle "sabah namazından önce attı" denilmek
istenmiş de olabilir. Fakat gerçekten de söz konusu cümlelerle bu ulemânın
anladığı mânâ kast edilmiş olsa bile, bu söz, «güneş, doğmadan önce cemreleri
atmanın caiz olduğuna delâlet etmez. Ayrıca Hz. Ümmü Seleme'nin bu
uygulamasının Resûl-i Ekrem'in 'izniyle olduğuna dâir bir delil de mevcut
değildir.
Bu bakımdan Hz. Ümmü
Seleme'nin bu fiili bir delil niteliği taşımaktan uzaktır.
Hz. Ümmü Seleme'nin bu
tatbikatının kendisine ait özel bir tatbikat olması ihtimali de vardır.